Pagini web http://www.anpc.gov.ro sau http://www.anpc.ro
Telefonul consumatorului: 0219551
Platforma de solutionare on-line a litigiilor (SOL) este pusa la dispozitie de Comisia Europeana pentru a le permite consumatorilor si comerciantilor din UE sau din Norvegia, Islanda si Liechtenstein sa-si solutioneze litigiile legate de produse si servicii cumparate de pe internet, fara sa apeleze la instanta.
Platforma SOL nu este asociata niciunui comerciant. O puteti folosi pentru a aduce reclamatia dvs. in fata unei entitati autorizate de solutionare a litigiilor.
Entitatile de solutionare a litigiilor sunt organizatii sau persoane impartiale care ii ajuta pe consumatori si comercianti sa ajunga la o intelegere pe cai extrajudiciare. De obicei, o astfel de procedura este mai rapida si mai ieftina decat una judiciara.
Platforma SOL este usor de folosit, ghidandu-i pe utilizatori pas cu pas. Ea furnizeaza traduceri in toate limbile oficiale ale UE si prevede termene limita pentru solutionarea reclamatiilor.
Datorita Platformei SOL, consumatorii pot obtine solutii echitabile fie gratuit, fie cu cheltuieli foarte mici, iar comerciantii pot evita proceduri judiciare costisitoare si pot pastra relatii bune cu clientii.
Platforma de solutionare online a litigiilor (SOL) pune la dispozitia consumatorilor si a comerciantilor o modalitate de a rezolva litigii legate de cumparaturi efectuate pe internet atat din propria tara, cat si din strainatate. Mai exact, litigiile sunt inaintate unor organisme de solutionare alternativa a litigiilor (entitati SAL) inregistrate pe platforma. Acestea sunt selectate de statele membre dupa anumite criterii de calitate si comunicate apoi Comisiei.
Mai multe despre platforma SOL gasiti aici: https://ec.europa.eu/consumers/odr/main/index.cfm?event=main.home2.show&lng=RO
Ce este SAL (Solutionarea Alternativa a Litigiilor)?
SAL reprezinta un mecanism alternativ sistemului judiciar, prin care consumatorilor li se ofera posibilitatea de solutionare a litigiilor pe care le pot avea cu comerciantii, atunci cand se confrunta cu o problema legata de achizitionarea unui produs sau serviciu.
Astfel, reclamatiile impotriva comerciantilor sunt prezentate voluntar de catre consumatori, urmand a fi solutionate intr-un mod independent, impartial, transparent, rapid si echitabil.
Directia de solutionare alternativa a litigiilor are competenta sa solutioneze alternativ litigii nationale si transfrontaliere izvorate din contractele de vanzari sau din contractele de prestari servicii incheiate cu un comerciant care desfasoara activitati in Romania, in sectoarele de activitate in care ANPC este competenta.
Formularul de sesizare SAL poate fi descarcat de pe siteul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) sau facand click aici: https://anpc.ro/documente/cerereSAL.docx
Cum se solutioneaza litigiul ?
In vederea solutionarii litigiului, Directia SAL deruleaza mecanismul de propunere a unei solutii partilor, mecanism conform caruia, in cazul in care doar una dintre parti accepta solutia propusa, rezultatul procedurii nu este obligatoriu. In cazul in care comerciantul nu accepta solutia propusa, Directia SAL informeaza consumatorul, prin incheiere, despre caile de atac administrative, respectiv judiciare la care poate recurge pentru solutionarea litigiului.
Care sunt conditiile in care se poate accesa procedura SAL?
- Diferendul nu a putut fi solutionat in mod direct cu comerciantul;
- Reclamatia nu a mai fost analizata anterior de catre o alta entitate SAL sau de catre o instanta de judecata, si nici inaintata unei alte autoritati publice;
- Reclamatia este formulata in termen de 1 an de la data la care aceasta a fost prezentata comerciantului sau de la data savarsirii faptei care a dat nastere litigiului;
- Instrumentarea litigiului nu afecteaza in mod grav functionarea eficienta a entitatii SAL;
- Litigiul nu este promovat cu rea credinta si nu este ofensator;
- Litigiul este de competenta entitatii SAL sesizate.